Sunday, 2 September 2012

Isu Ramai Guru Sakit Jiwa

Disediakan oleh: Hoo Suh Jen


1.0 Pendahuluan
Pada 2002, 154 juta orang di seluruh dunia menderita kemurungan, 25 juta skizofernia, 91 juta terjejas kerana penggunaan alkohol dan 15 juta mengalami masalah ketagihan dadah. Laporan WHO menunjukkan 50 juta orang menderita epilepsi dan 24 juta orang alzheimer. Sekitar 877,000 orang mati dengan bunuh diri setiap tahun. Seorang daripada empat pesakit yang datang ke hospital menpunyai masalah mental, neurologikal atau kekacauan tingkah laku. Kesihatan tahap mental menjejaskan dan terjejas dengan masalah kronik seperti barah, kardiovaskular selain diabetes dan HIV/Aids. Ada rawatan yang berkesan untuk menangani masalah mental, tetapi selalunya kos menjadi faktor penghalang kepada para penyakit.
Presiden Persatuan Psikiatri Malaysia, Prof Dr Hussain Habil, berkata di kebanyakan negara terutama negara berpendapatan rendah dan sederhana, perkhidmatan kesihatannya kurang sumber manusia dan kewangan. Kebanyakan negara berpendapatan rendah dan sederhana hanya memperuntukkan satu peratus daripada jumlah peruntukan kesihatan bagi penyakit mental. Masa kini, seorang daripada 10 orang di Malaysia berhadapan dengan masalah kesihatan mental manakala di seluruh dunia 450 juta orang berkongsi masalah yang sama. Bagi kes kemurungan, 120 juta telah didiagnos dengan kemurungan manakala 24 juta disahkan skizofernia. Akan tetapi, sesetengah daripada jumlah ini tidak mendapat rawatan yang efektif kerana jurang rawatan akibat kekurangan sumber dan takut mendapatkan bantuan.
Menurut Pakar Perunding Kanan Psikiatri, Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Prof. Nor Zuraida Zainal, setiap tahun dianggarkan mempunyai 22,000 pesakit mendapatkan rawatan di klinik dan wad psikiatri hospital berkenaan. Kira-kira 10 peratus daripada mereka terdiri daripada golongan guru. “Guru sekarang tidak seperti guru zaman dahulu. Guru sekarang terbeban kerana banyak tugasan baru yang perlu dilaksanakan selain mengajar. Di samping sibuk dengan aktiviti persatuan, panitia, kelab, rumah sukan, kursus dan gerak kerja luar sekolah, guru-guru juga perlu berdepan dengan tekanan lain. Mereka turut berhadapan dengan perangai pelajar dan kerenah ibu bapa serta pengetua yang sentiasa menaruh harapan tinggi untuk melahirkan pelajar cemerlang dalam peperiksaan. ” katanya.
2.0 Definisi sakit dan definisi jiwa
Berikut ialah definisi sakit, kesakitan ialah pengalaman deria rasa dan emosi yang tidak selesa, dikaitkan dengan kecederaan tisu yang benar-benar berlaku atau yang mungkin berlaku atau digambarkan dalam bentuk suatu kecederaan. Seterusnya kita akan analisis maksud jiwa. Jiwa, dalam bahasa Arab disebut Nafs, dan dalam bahasa Yunani disebut Psyche yang diterjemahkan dengan jiwa atau Soul dalam bahasa Inggris. Sedangkan Roh biasanya diterjemahkan dengan Nyawa atau Spirit. Plato (477-347 SM) berpendapat bahawa jiwa itu adalah sesuatu yang immaterial, abstrak dan sudah ada lebih dahulu di alam praserisoris. Aristoteles (384-322 SM) berpendapat lain dari gurunya. Menurut beliau jiwa itu adalah daya hidup bagi makhluk hidup. Saya berpendapat jiwa sebagai sesuatu yang abstrak, bersifat subjektif, bebas dan pribadi, dapat menimbulkan kesadaran, tapi memerlukan hubungan dengan fisik (tubuh). Saya rasa jiwa mampu menyimpan semua memori dari semenjak sejak lahir sampai jasad meninggal.
3.0 Definisi sakit jiwa
Selepas kita memahami maksud sakit dan ulasan tentang jiwa. Sekarang kita akan cuba memahami maksud sakit jiwa. WHO mendefinisikan masalah mental (sakit jiwa) sebagai ketidakupayaan menangani tekanan normal kehidupan, tidak boleh bekerja secara produktif dan tidak boleh menyumbang kepada masyarakat. Justeru, ia diiktiraf sebagai penyakit dan berupaya untuk pulih jika menerima rawatan yang berkesan dan cepat. Menurut Townsend (1996) mental illness adalah respon maladaptive terhadap stresor dari lingkungan dalam/luar ditunjukkan dengan pikiran, perasaan, dan tingkah laku yang tidak sesuai dengan norma lokal dan kultural dan mengganggu fungsi sosial, kerja, dan fisik individu.
Menurut American Psychiatric Association (APA, 1994), gangguan mental adalah gejala atau pola dari tingkah laku psikologi yang tampak secara klinis yang terjadi pada seseorang dari berhubungan dengan keadaan distres (gejala yang menyakitkan) atau ketidakmampuan (gangguan pada satu area atau lebih dari fungsi-fungsi penting) yang meningkatkan risiko terhadap kematian, nyeri, ketidakmampuan atau kehilangan kebebasan yang penting dan tidak jarang respon tersebut dapat diterima pada kondisi tertentu. Konsep Gangguan Jiwa dari PPDGJ II yang merujuk ke DSM-III adalah sindrom atau pola perilaku, atau psikologi seseorang, yang secara klinik cukup bermakna, dan yang secara khas berkaitan dengan suatu gejala penderitaan (distres) atau hendaya (impairment/disability) di dalam satu atau lebih fungsi yang penting dari manusia (Maslim, 2002).
4.0 Jenis Sakit Jiwa
4.1 Jenis Umum
Menurut Prof.Dr. Zakiah Daradjat Seorang yang diserang penyakit jiwa (Psychose), kepribadiannya terganggu, dan selanjutkan kurang mampu menyesuaikan diri dengan wajar, dan tidak sanggup memahami masalahnya. Seringkali orang yang  sakit jiwa, tidak merasa bahawa dia telah sakit, sebaliknya dia menganggap bahawa dirinya normal saja, bahkan lebih baik, lebih unggul dan lebih penting dari orang lain. Sakit jiwa itu ada dua jenis. Pertama adalah disebabkan oleh kerosakan pada anggota tubuh.  Misalnya otak, sentral saraf atau hilangnya kemampuan berbagai kelenjar. Hal ini mungkin disebabkan oleh kerana keracunan akibat minuman keras, obat-obatan perangsang atau narkotik, akibat penyakit kotor dan sebagainya. Kedua adalah disebabkan oleh gangguan-gangguan jiwa yang telah berlarut-larut sehingga mencapai puncaknya tanpa suatu penyelesaian secara wajar atau hilangnya keseimbangan mental secara menyeluruh, akibat suasana lingkungan yang sangat menekan, ketegangan batin dan sebagainya.
Selain dua jenis sakit jiwa yang dinyatakan di atas. Pada umumnya, penyakit mental boleh dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu penyakit-penyakit psikosis dan penyakit-penyakit bukan-psikosis (neurosis). Kita akan analisis penyakit psikosis dahulu. Pada tahap teruk, seseorang yang mengalami penyakit mental psikosis mungkin kehilangan hubungan dengan alam nyata. Kebolehan seseorang memahami pemikiran dan perasaannya serta rangsangan dari luar terganggu di tahap teruk ini. Mereka merasai persekitarannya berbeza dengan orang yang normal. Apa yang mereka lihat, dengar dan rasai sebagai sesuatu yang benar tetapi tidak dialami oleh orang di sekitarnya. Pesakit mungkin bertindak di atas apa yang dialami dan tingkahlakunya mungkin kelihatan “luar biasa”. Orang-orang yang tidak biasa dengan tingkahlaku dan pengalaman mereka mungkin sukar memahami akan kekeliruan dan ketakutan pesakit psikosis dan melihatnya sebagai sesuatu yang menakutkan.
Pada masa dahulu pesakit mental psikosis diasingkan dan dipisahkan dari masyarakat. Tetapi, pada hari ini, dengan adanya rawatan dan ubatan yang berkesan, kebanyakan mereka dapat menjalani kehidupan yang produktif dan bermakna. Di antara penyakit-penyakit jenis ini termasuklah skizofrenia dan psikosis manik depresif. Seterusnya adalah ulasan tentang penyakit-penyakit bukan-psikosis (neurosis). Mungkin kita pernah mengalami perasaan sedih, resah dan tertekan. Pengalaman ini merupakan pengalaman biasa dalam kehidupan kita. Apabila perasaan biasa ini dan tingkahlaku tertentu berlaku secara berlebihan, tidak terkawal dan berlarutan sehingga mengganggu kehidupan seseorang dalam menjalani aktiviti harian, hubungan dengan orang lain dan keupayaan seseorang untuk menikmati keseronokan hidup, ia mungkin mengalami salah satu penyakit mental jenis bukan psikosis (neurosis). Di antara penyakit-penyakit jenis ini termasuklah fobik (ketakutan yang tidak berasas), keresahan (anxiety), kemurungan (depression) dan obsessif kompulsif. 
Sebelum menganalisis beberapa jenis penyakit sakit jiwa, iaitu Schizophrenia, Paranoia, Manicdepressive dan Bipolar. Saya ingin mengeluarkan pendapat saya, berdasarkan artikel yang saya pilih dari laman web rasmi yang berkaitan dengan isu guru dan keguruan. Saya berasa guru perlu memahami jenis-jenis sakit jiwa dan tanda-tanda sakit jiwa supaya boleh mendapatkan rawatan secepat mungkin. Hal ini kerana guru merupakan golongan yang menghadapi risiko menghidap sakit jiwa. Oleh itu guru perlu memberi perhatian kepada isu-isu yang berkaitan dengan sakit jiwa. Kita perlu melihatkan sakit jiwa ini sebagai sakit fizikal yang biasa dan dapat diubati atau diperbaiki. Kita tidak perlu berasa malu untuk mendapatkan bantuan jika menghadapi masalah sakit jiwa. Kita juga tidak memandang rendah orang yang menghadapi masalah sakit jiwa, malah memberi sokongan moral kepada mereka.
4.1 Jenis Speksifik
4.1.1 Schizophrenia
Schizophrenia adalah penyakit jiwa yang paling banyak terjadi dibandingkan dengan penyakit jiwa lainnya, penyakit ini menyebabkan kemunduran kepribadian pada umumnya, yang biasanya mulai tampak pada masa pubar, dan paling banyak adalah orang yang berumur antara 12 – 45 tahun. Berikut adalah gejala-gejala penyakit Schizophrenia:
  • Dingin perasaan, tidak ada perhatian pada apa yang terjadi di sekitarnya. Tidak terlihat padanya reaksi emosional terhadap orang yang terdekat kepadanya, baik emosi marah, sedih dan takut. Segala sesuatu dihadapinya dengan acuh tak acuh.
  • Banyak tenggelam dalam lamunan yang jauh dari kenyataan, sangat sukar bagi orang untuk memahami pikirannya. Dan ia lebih suka menjauhi pergaulan dengan orang banyak dan suka menyendiri.
  • Mempunyai prasangka-prasangka yang tidak benar dan tidak beralasan, misalnya apabila ia melihat orang yang menulis atau membicarakan sesuatu, disangkanya bahwa tulisan atau pembicaraan itu ditujukan untuk mencelanya.
  • Sering terjadi salah tanggapan atau terhentinya fikiran, misalnya orang sedang berbicara tiba-tiba lupa apa yang dikatakannya itu. Kadang-kadang dalam pembicaraan ia pindah dari suatu masalah ke masalah lain yang tak ada hubungannya sama sekali atau perkataannya tidak jelas ujung pangkalnya.
  • Halusinasi pendengaran, penciuman atau penglihatan, dimana penderita seolah-olah mendengar, mencium atau melihat sesuatu yang sebenarnya tidak ada. Ia seakan-akan mendengar orang lain (tetangga) membicarakannya, atau melihat sesuatu yang menakutkannya.
  • Banyak putus asa dan merasa bahawa ia adalah korban kejahatan orang banyak atau masyarakat. Merasa bahawa semua orang bersalah dan menyebabkan penderitaannya.
  • keinginan menjauhkan diri dari masyarakat , tidak mahu bertemu dengan orang lain dan sebagainya, bahkan kadang-kadang sampai kepada tidak mahu makan atau minum dan sebagainya, sehingga dalam hal ini ia harus diinjeksi supaya tertolong.
Demikian antara lain gejala  Schizophrenia, dan tiap-tiap penyakit mungkin hanya mengalami satu atau dua macam saja dari gejala tersebut, sedangkan dalam hal lain terlihat jauh dari kenyataan. Sampai sekarang belum diketahui dengan pasti apa sesungguhnya yang menimbulkan Schizophrenia itu. Ada yang berpendapat bahawa keturunanlah yang besar peranannya. Menurut hasil beberapa penelitian terbukti bahwa 60% dari orang yang sakit ini berasal dari keluarga yang pernah dihinggapi sakit jiwa. Ada pula yang mengatakan bahawa sebabnya adalah rosaknya kelenjar-kelenjar tertentu dalam tubuh. Ada yang menitik beratkan pandangannya pada penyesuaian diri iaitu kerana orang tidak mampu menghadapai kesukaran hidup, tidak bisa menyesuaikan diri sedemikian rupa sehingga sering menemui kegagalan dalam usaha menghadapi kesukaran.
Apapun sebab sesungguhnya, namun terbukti bahawa kebanyakan penyakit ini mulai menyerang setelah orang  setelah menghadapi satu peristiwa yang menekan, yang berakibat munculnya penyakit yang mungkin sudah terdapat secara tersembunyi di dalam orang itu. Faktor pendorong lain ialah kesukaran ekonomi, keluarga, hubungan cinta, selain itu terdapat kegelisahan yang timbul akibat terlalu lama melakukan onani, sehingga merasa berdosa dan menyesal, sedang menghentikannya tidak sanggup. Penyakit ini biasanya lama sekali perkembangannya, mungkin dalam beberapa bulan atau beberapa tahun, baru ia menunjukkan gejala-gejala ringan, tapi akhirnya setelah peristiwa tertentu, tiba-tiba terlihat gejala yang hebat sekaligus.
4.1.2 Paranoia
Paranoia merupakan penyakit ‘gila kebesaran’ atau ‘gila menuduh orang’. Diantara ciri-ciri penyakit ini adalah delusi yaitu satu pikiran salah yang menguasai orang yang diserangnya. Delusi ini berbeda bentuk dan macamnya sesuai dengan suasana dan kepribadian penderita, misalnya :
  • Penderita mempunyai satu pendapat (keyakinan) yang salah, segala perhatiannya ditujukan ke sana dan yang satu itu pula yang menjadi buah tuturnya, sehingga setiap orang yang ditemuinya akan diyakinkannya pula akan kebenarannya pendapatnya itu. Misalnya ada seorang suami yang menyangka bahawa istrinya berniat jahat meracuninya. Maka selalu menghindar makan di rumah, karena takut akan terkena racun itu.
  • Penderita merasa bahawa ada orang yang jahat kepadanya dan selalu berusaha untuk menjatuhkannya atau menganiayanya.
  • Penderita merasa bahawa dirinya orang besar, hebat tidak ada bandingannya, menyakini dirinya adalah seorang pemimpin besar atau mungkin mengaku Nabi.
Delusi atau pikiran salah yang dirasakan oleh penderita sangat menguasainya dan tidak bisa hilang. Kecuali itu jalan fikirannya terlihat teratur dan tetap. Pada permulaan orang menyangka  bahawa pikirannya itu logik dan benar., biasanya orang yang diserang paranoia adalah cerdas, ingatannya kuat, emosinya terlihat berimbang dan cocok dengan fikirannya. Hanya saja dia mempunyai suatu kepercayaan salah, sehingga perhatian dan perkataannya selalu dikendalikan oleh fikirannya yang salah itu. Sebenarnya kita harus membedakan antara antara sakit jiwa paranoia yang sungguh-sungguh dengan kelakuan paranoid. Kelakuan paranoid yang juga abnormal juga diantaranya :
  • Terlihat sekali dalam segala tindakannya, bahawa ia ego, keras kepala dan sangat keras pendirian dan pendapatnya.
  • Tidak mahu mengakui kesalahan  atau kekurangannya, selalu melempar kesalahan pada orang lain, dan segala kegagalannya disangkannya akibat dari campur tangan orang lain.
  • Dia berkeyakinan bahawa dia mempunyai kemampuan dan kecerdasan yang luar biasa. Ia berasal dari keturunan yang jauh lebih baik dari orang lain dan merasa bahawa setiap orang iri, dengki dan takut kepadanya.
  • Dalam persaudaraan dia tidak setia, orang tadinya sangat dicintainya, akan dapat berubah menjadi orang yang sangat dibencinya oleh sebab-sebab yang remeh saja.
  • Orang ini tidak dapat bekerja dan mempunyai kepatuhan pada pimpinan. Kerana dia suka membantah atau melawan dan mempunyai pendapat.  sendiri, tidak mau menerima nasehat atau pandangan dari orang lain.

4.1.3 Manicdepressive
Manicdepressive ialah penderita mengalami rasa besar/gembira yang kemudian kemudian menjadi sedih/tertekan. Adalah dua komponen iaitu mania dan melancholia.
4.1.3.1 Mania
Mania mempunyai tiga tingkatan iaitu ringan (hipo), berat (acute) dan sangat berat (hyper). Dalam tindakannya orang yang diserang oleh mania ringan terlihat selalu aktif, tidak kenal payah, suka penguasai pembicaraan, pantang ditegur baik perkataan mahupun perbuatannya, tidak tahan mendengar kecaman terhadap dirinya.biasanya orang ini suka mencampuri urusan orang lain. Dalam mania yang berat (acute), orang biasanya diserang oleh delusi-delusi pada waktu-waktu tertentu, sehingga sukar baginya untuk melakukan suatu pekerjaan dengan teratur. Penderita mengungkapkan rasa gembira dan bahagianya secara berlebihan. kadang-kadang diserang lamunan yang dalam sekali, sehingga tidak dapat membedakan tempat, waktu dan orang disekelilingnya. Dalam hal mania yang sangat berat (hyper) orang yang diserangnya kadang-kadang membahayakan dirinya sendiri dan mungkin membahayakan orang lain dalam sikap dan perbuatannya. Penyakit ini dinamakan juga ‘gila kumat-kumatan’, kerana penderita berubah-ubah dari rasa gembira yang berlebihan, sudah itu bisa kembali atau menurun menjadi sedih, muram dan tak berdaya. Dalam hal pertama penderita berteriak, mencaci-maki, marah marah dan sebagainya, kemudian kembali pada ketenangan biasa dan bekerja seperti tidak ada apa-apa.
4.1.3.2 Melancholia 
Melancholia ialah penderita terlihat muram, sedih dan putus asa. Ia  merasa diserang oleh berbagai macam penyakit yang tidak bisa sembuh,atau merasa berbuat dosa yang tak mungkin diampuni lagi. Kadang-kadang ia menyakiti dirinya sendiri. Orang yang diserang penyakit melancholia ringan sering mengeluh nasibnya tidak baik dan merasa tidak ada harapan lagi. Dan bagi penderita melancholia berat menjauhkan dirinya dari masyarakat. Demikianlah antara lain gejala-gejala gangguan dan penyakit jiwa  yang membuktikan betapa besar akibat terganggunya kesehatan mental seseorang yang akan menghilangkan kebahagiaan dan ketenangan hidupnya.
4.1.4 Bipolar
“Gangguan bipolar amat membebankan pesakit dan keluarga mereka dan boleh menyebabkan kehilangan pekerjaan, jangka hayat lebih pendek, pengasingan sosial dan kualiti hidup kurang baik,” kata Presiden PPM, Profesor Dr. Maniam Thambu. Seseorang yang mengalami gangguan ini mengalami perubahan ragam atau mood daripada perasaan terlalu ghairah (mania) kepada terlalu resah (kemurungan). Gangguan bipolar ialah penyakit mental yang menjejaskan ragam, tenaga dan keupayaan seseorang untuk berfungsi. Kadang kala mereka akan berasa terlalu gembira dan sebaliknya. Mereka mungkin tertekan dengan tanggungjawab yang dipikul sehingga menyebabkan rasa sedih. Sibuk dengan tugasan harian sama ada di rumah atau di tempat kerja sering membuatkan manusia mengalami perubahan mood atau perasaan.
5.0 Faktor-faktor Sakit Jiwa
Setelah menganalisis jenis-jenis sakit jiwa. Saya akan memberi ulasan tentang faktor-faktor yang menyebabkan sakit jiwa terutamanya di golongan guru di negara kita. Menurut kepada artikel ‘Ramai Guru Sakit Jiwa’ yang ditulis oleh Siti Nor Afzan Kasiman, tiga faktor utama yang menyebabkan tekanan ialah keturunan, faktor sekeliling seperti kerja dan jaringan sosial seperti keluarga, rakan-rakan dan masyarakat. Selain itu, personaliti yang sempurna juga merupakan faktor yang menyebabkan seseorang berhadapan dengan tekanan mental. Selain daripada itu, pengalaman lampau yang ngeri juga merupakan salah satu faktor kepada tekanan mental.
Sekiranya guru dari keturunan keluarga mempunyai genetik sakit jiwa akan mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk menghidap penyakit mental. Oleh itu, guru perlu mengambil tahu latar belakang keluarga sendiri supaya dapat melindungi diri daripada penyakit genetik keluarga. Sebagai contoh, guru boleh mendengar cerita dari ahli keluarga tentang peristiwa lama yang pernah berlaku di kalangan ahli keluarga. Daripada cerita, guru dapat menganalisis tanda penyakit genetik sekiranya ada. Selain itu, guru juga perlu sentiasa mengambil berat tentang keadaan kesihatan ahli keluarga dan sendiri. Kerana adalah lebih baik dikesan penyakit sejak awal dan rawatan yang diberi akan lebih berkesan.
Faktor sekeliling seperti kerja yang boleh menyebabkan sakit jiwa memang dihadapi oleh para guru. Hal ini kerana guru masa kini dibeban dengan tugas kerja yang agak berat. Menurut kepada artikel ‘Ramai Guru Sakit Jiwa’,  Bebanan kerja sebagai guru semakin kompleks kerana selain mengajar, mereka juga terpaksa menyediakan soalan-soalan peperiksaan dari semasa ke semasa, mengisi buku kedatangan, buku disiplin dan ringkasan mengajar, borang kesihatan dan rekod kemajuan murid, kelab dan persatuan, serta mengendalikan persiapan hari sukan. Selain artikel ini, terdapat juga artikel yang menyatakan isu beban kerja guru, iaitu ‘Guru tidak terbeban kerja’ oleh Mokhtar Sabah di dalam Utusan Malaysia dan ‘Beban kerja: Beri ruang guru bernafas’ dalam majalah NUTP Mac 2009.
Jaringan sosial seperti keluarga, rakan-rakan dan masyarakat juga salah satu faktor sakit jiwa. Bagi golongan guru, mereka turut menghadapi kerenah pengetua, kerani, ibu bapa dan juga pelajar (perenggan ketiga dalam artikel). Guru mungkin menghadapi tekanan daripada pengetua supaya mencapai prestasi sekolah yang baik. Begitu juga dengan ibu bapa pelajar, kadang-kadang meraka meletakkan semua tanggungjawab jagaan dan didikan anak di atas para guru (Sila rujuk artikel ‘Guru bukan pengasuh’ NUTP Okt 2007). Pelajar pula selalu meyakitkan hati guru sama ada melanggar peraturan ataupun memandang rendah kepada guru. Rakan-rakan guru yang suka mengejek kerjaya guru turut akan mengganggu emosi guru. Pandangan masyarakat kepada kerjaya guru yang kian rendah nilainya juga memberi tekanan kepada para guru.
Faktor lain yang menyebabkan seseorang berhadapan dengan tekanan mental ialah masalah personaliti yang sempurna. Keinginan memajukan diri adalah berfaedah kepada orang sekiranya tidak keterlaluan. Keinginan yang keterlaluan pula akan mendatangkan tekanan sehingga menyusahkan dirinya. Guru yang terlalu menitikberatkan kesempurnaan tidak akan berasa puas hati dalam pembelajaran dan pengajaran harian dan mereka sentiasa ingin berjaya dalam semua subjek yang diajar. Golongan guru yang  mempunyai hasrat atau cita-cita yang menggunung. Mereka berasa kecewa apabila hasil tidak mengikut standard kesempuraan berdasarkan kaca mata mereka. Oleh itu, masalah personalitI yang sempurna akan menyebabkan tekanan mental yang berat. Guru boleh cuba dengan sedaya untuk mencapai visi dan misi sekolah, tetapi janganlah membebankan diri sampai menjadi sakit jiwa.
Selain itu, pengalaman lampau yang ngeri juga merupakan salah satu faktor kepada tekanan mental. Keadaan ini biasanya wujud pada mangsa tragedi ngeri atau menakutkan. Akibat daripada tragedi tersebut, mangsa sering dihantui perasaan bercampur-campur. Jika mangsa merupakan seseorang yang diam dan tidak suka meluahkan perasaan, maka dia akan mengalami depresi dalam jangka panjang. Mereka akan berasa fobia, takut dan boleh bertindak terburu-buru tanpa keupayaan untuk berfikir dengan nasional. Pengalaman yang terlampau seperti dirogol atau dibuli mungkin menyebabkan seseorang hilang kewarasan kerana terlalu tertekan. Dengan itu, pengalaman yang dashyat mungkin menyambung kepada desakan mental.
6.0 Cara-cara mengatasi sakit jiwa

Masalah tekanan mental boleh diatasi melalui amalan gaya hidup yang sihat. Amalan kehidupan yang harmonis boleh mengurangkan kegeraman dan tekanan hidup. Pengalaman sikap bertoleransi, sabar dan ceria dalam pergaulan seharian mampu mengelakkan pertelingkahan. Pengurusan masa secara teratur dan pembahagian kerja pula dapat mengurangkan beban kerja guru. Guru juga  boleh bersenam dan berekrasi agar melepaskan tekanan mental. Dari segi penjagaan pemakanan seharian pula, kita perlu mengelakkan makanan berlemak dan berkanji tetapi menambahkan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan. Jadi, amalan gaya hidup yang sihat adalah berkesan untuk guru  mengelakkan masalah tekanan mental yang berat.

Langkah mengatasi tekanan mental boleh dilakukan dengan bimbingan kaunseling dan perkhidmatan psikoterapi. Perkhidmatan psikoterapi merupakan sejenis rawatan gangguan mental melalui kaedah psikologi. Kaunseling mampu membantu guru yang bermasalah agar mengurangkan konflik hidup mereka. Perkhidmatan kaunseling dan psikoterapi berperanan menyediakan ruang untuk mangsa tekanan mental meluahkan isi hati mereka. Setelah pendengaran masalah, pihak kaunseling memberikan galakkan agar membantu individu tersebut menyelesaikan masalahnya. Kaunseling juga diberikan kepada keluarga penyakit mental supaya mengurangkan tekanan mereka yang terpaksa menjaga pesakit. Dengan itu, jelaslah bahawa kaunseling dan perkhidmatan psikoterapi merupakan satu langkah yang penting dalam mengelakkan tekanan mental bagi semua orang dan juga guru di negara kita.

Di samping itu, pendidikan agama atau moral juga mampu mengatasi masalah tekanan mental. Agama dipandang sebagai unsur penting untuk menanam ciri-ciri kemanusiaan yang mulia. Ibu bapa harus memberi pendidikan agama kepada anak-anak mereka sejak kecil lagi kerana “anak ibarat kain putih, ibu bapa yang mencorakkannya”. Guru yang mempunyai asas nilai-nilai murni mampu menguasai nafsu mereka. Pendidikan moral dan agama boleh mengatasi masalah jiwa kosong dan memberikan kesedaran melawan nafsu yang keterlaluan. Dengan kesedaran tersebut, seseorang akan sentiasa bersyukur dengan kurniaan Tuhan. Pendidikan agama atau moral dapat mengurangkan tekanan mental melalui kawalan keinginan.
7.0 Penutup
Guru memainkan peranan yang penting dalam pendidikan. Pelajar merupakan aset penting Negara. Oleh itu, guru perlulah mengamalkan gaya hidup yang sihat supaya bebas daripada sebarang penyakit terutamanya sakit jiwa. Tekanan emosi yang ringan akan mendorong seseorang memajukan diri sendiri tetapi tekanan emosi yang melampau akan meyusahkan diri sendiri dan juga orang di sekeliling. Negara memerlukan bangsa yang maju supaya dapat berkembang dengan pesat. Bangsa yang maju dididik oleh para guru. Oleh itu, guru perlu kuat dari segi mental dan fizikal untuk melahirkan bangsa yang berdaya saing.


No comments:

Post a Comment