Sunday, 2 September 2012

Isu Keganansan Guru

Disediakan oleh : See Zhun Jiat
         Cabaran era komunikasi abad ke-21 terhadap sistem pendidikan negara begitu terasa. Guru merupakan badan yang dipertanggungjawab untuk menghasilkan rakyat masa depan yang berguna kepada masyarakat dan negara. Tanggungjawab profesion perguruan menjadi semakin berat kerana rakyat masa hadapan yang hendak dihasilkan itu bukan sahaja perlu diterapkan dengan pelbagai ilmu pengetahuan semata-mata, tetapi perlu juga diseimbangkan dengan nilai sosial yang baik dari segi moral dan etika yang murni. Namun begitu,  ketika kita bersungguh-sungguh menyahut cabaran masa kini untuk merealisasikan aspirasi negara, timbul pula pelbagai masalah dikalangan guru.

Apabila melihat kepada akhbar, berita guru memukul pelajar, mendera, mencabul dan merogol anak murid didik sendiri sering berlaku. Isu-isu tersebut telah menjadi topik media dan bualan hangat dikalangan masyarakat. Kejadian guru-guru memukul pelajar sering dipilih untuk dijadikan tajuk utama bagi media massa. Dahulu, para pendidik mempunyai status yang tinggi dalam hierarki hidup masyarakat tetapi sekarang tidak lagi. Kita haruslah bertanya kepada diri sendiri, adakah ini disebabkan oleh pelajar semakin susah diajar ataupun berpunca daripada sikap dan kelalaian guru diri sendiri?

            Dalam esei pendek ini, saya telah memilih kes isu guru yang bertajuk “Murid Pecah Gegendang Telinga Ditampar Guru” sebagai topik perbincangan. Marilah kita melihat bagaimana keganasan yang dilakukan oleh guru tersebut terhadap pelajarnya. Kes itu berlaku di Sekolah Kebangsaan Siputeh, Padang Sera. Kejadian bermula apabila seorang guru wanita bersama guru lelaki yang terbabit mengarahkan murid-murid kelas berpindah dari tingkat dua ke tingkat bawah blok bangunan sekolah. Mangsa yang bernama Mohd Khairil Azry Zulkifli, 11, bersama tiga rakannya difahamkan memasuki kelas itu ketika guru lelaki tersebut masih berada dalam kelas berkenaan. Kelakuan mereka telah mengundang kemarahan guru lelaki dan seterusnya memarahi serta menampar keempat-empatnya.

            Selepas balik ke rumah, emak Mohd Khairil merasai bahawa anaknya berkelakuan tidak seperti biasa. Dia mendesak anaknya supaya memberitahu perkara sebenar, barulah mengetahui dia ditampar oleh gurunya. Mohd Khairil dirujuk kepada pakar telinga, hidung dan tekak (ENT) dan kemudiannya disahkan bahawa gegendang telinga kirinya pecah. Hal ini akan menyebabkannya mengalami masalah pendengaran. Selain pecah gegendang telinga, Mohd Khairil turut mengalami bengkak di dahi apabila kepalanya terhentak ke dinding semasa ditampar oleh guru lelaki tersebut. Sebenarnya, apakah yang menyebabkan guru tersebut bertindak ganas seperti binatang? Sesuaikah guru tersebut dianggap sebagai seorang “ahli profesional” jika dia bersikap sedemikian terhadap pelajar sayangnya dan juga masyarakat?

            Sebelum membincang tentang sebab guru bertindak kasar dan ganas terhadap murid mereka, marilah kita memahami tentang definisi “keganasan”. Menurut Wikipedia, biasanya keganasan merujuk kepada perbuatan ganas yang bertujuan untuk mewujudkan rasa takut, dilakukan untuk matlamat ideologi, dan sengaja sasaran atau tidak mengambil kira keselamatan bukan pejuang. Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad pula pernah menyatakan bahawa “Keganasan ialah satu bentuk jenayah, satu jenayah kejam terhadap umat manusia. Ia adalah jenayah terhadap seluruh dunia tidak kira siapa atau apa atau negara mana yang menjadi sasaran”.

Punca utama berlakunya kes keganasan guru adalah kerana segelintir guru yang berhadapan dengan masalah disiplin mahupun masalah pencapaian akademik murid yang lemah, membuat penilaian bahawa murid perlu dihukum sebagai peringatan, pengajaran dan kesedaran kepada mereka. Mereka merasai bahawa hukuman fizikal seperti memukul, merotan, menampar mahupun mendera barulah akan mendatangkan pengajaran yang efektif kepada murid. Mereka tidak pernah menyedari bahawa akibat daripada tindakan fizikal itu, kecederaan hingga luka dan lebam sudah tentu merisaukan ibu bapa. Jika hukuman berat dikenakan atas murid sekolah rendah, ia mungkin akan menyebabkan kecederaan parah yang  serius seperti kes ini.

Mungkin guru berkenaan tidak berniat berbuat demikian hingga menyebabkan murid tersebut perlu mendapatkan rawatan perubatan. Pakar psikologi kanak-kanak dan remaja, Dr. Mohd. Amin Shariff menyatakan bahawa “Biasanya bukan sengaja guru ingin menimbulkan masalah, sudah tentu punca datang daripada kenakalan atau kedegilan kanak-kanak itu sendiri. Bukan semua murid itu baik dan patuh pada peraturan sekolah. Itulah naluri kanak-kanak yang perlu kita fahami”. Namun demikian, sebagai seorang guru yang bertanggungjawab untuk mendidiki dan mengajar anak murid, beliau haruslah berupaya mengawal emosinya semasa menjalankan hukuman. Seperti yang diujar oleh beliau lagi, “Kita sememangnya tidak boleh memaafkan guru yang sudah dewasa dan berfikiran matang terlibat dalam insiden itu, tetapi dalam sesetengah kes mereka mungkin hilang pertimbangan”, Jika emosi tidak dapat dikawal, kesan negatif yang tidak boleh dibayangkan akan terjadi.

Tidak dapat dinafikan bahawa pada masa lalu, memang banyak ibu bapa menyerahkan tanggungjawab mendidik kepada guru. Jika guru menghukum murid, murid tidak berani mengadu kepada ibu bapa sebab ibu bapa akan memihak kepada guru. Kini, banyak ibu bapa berpelajaran tinggi dan mengubah cara keibubapaan daripada penggunaan kekerasan kepada psikologi. Mereka menganggap bahawa cara kekerasan adalah kuno dan kolot yang tidak sesuai lagi pada zaman ini. Tetapi hakikatnya, bukanlah mudah untuk meninggalkan cara kekerasan dalam mendidik pelajar. Maka, hanya hukuman yang sesuai dan tidak membahayakan adalah dibenarkan bagi mendisiplin dan mendidik murid di sekolah.

Menurut pakar pendidikan, Prof. Dr. Robiah Sidin, “Guru sekarang berdepan dengan bilangan pelajar yang terlalu ramai ditambah dengan pelbagai karenah. Ini berbeza dengan murid yang diajar oleh rakan sejawat mereka sedekad dua yang lalu. Ketika itu murid lebih patuh kepada guru dan ia wajar dicontohi”. Apabila berhadap dengan murid yang ramai, pastilah guru tersebut akan menghadapi dengan beban kerja yang banyak. Kadang kala tanggungjawab mereka bukanlah sahaja mengajar dan menyemak buku latihan, tetapi juga harus mengawal disiplin murid-murid tidak kira di dalam atau luar kelas. Lama-kelamaan, guru akan menghadapi stres dan tekanan emosi akibat pelbagai beban yang terlampau banyak.

Satu lagi sebab yang mendorong guru bertindak ganas ialah kekurangan sabar terhadap murid. Ahli sosiologi UKM, Dr. Sarifa Zaleha Syed Hassan pula berkata “Guru juga manusia biasa, jika terlalu tertekan, sesekali kesabaran tidak boleh dikawal”. Terutama bagi guru lelaki, mereka susah untuk mengawal emosi sendiri apabila melihat muridnya membuat salah atau berkelakuan nakal. Mereka akan hilang kesabaran dan terus memukul sekiranya murid-murid tidak dapat mengikut arahan dengan tepat. Tambah pula, jika murid terlalu ramai, guru akan lebih cepat naik marah dan mengamuk sebab keadaan yang huru-hara susah dikawal. Untuk mendapatkan perhatian murid-murid, hukuman berat dianggap sesuai oleh guru sebagai amaran yang paling berkesan.

Menurut seorang kaunselor Universiti Islam Antarabangsa, Asniza Mamat, “Bila tidak minat, bagaimana seseorang guru itu hendak menyesuaikan diri dengan karenah murid. Sudah tentu mereka tidak punya perasaan sabar. Mereka mudah merasa marah. Guru juga adalah manusia biasa yang mempunyai emosi, kadangkala perasaan marahnya sampai ke tahap lupa bahawa dia adalah guru dan berhadapan dengan anak orang lain”. Daripada hujahnya jelas kita tahu bahawa salah satu andaian punca guru bertindak ganas terhadap murid-murid ialah guru itu sendiri tidak berminat kepada profesion keguruan.

 Kebanyakan guru kini yang keluar dari instititut bukan sebenarnya mempunyai bercita-cita untuk menjadi seorang guru. Mereka memilih untuk menjadi seorang guru kerana gaji yang dibayar adalah tetap walaupun tidak banyak. Tambah pula, pekerjaan sebagai kakitangan kerajaan adalah tetap. Apabila bilangan guru amat berkurangan, kerajaan hanya boleh menerima sahaja golongan yang sebenarnya tidak begitu sesuai menjadi guru bagi mengatasi masalah kekurangan guru di sekolah. Mereka yang inilah ada yang bersifat negatif dan tidak sesuai sebagai guru. Mereka bukan sahaja tidak mempunyai komitmen dalam mendidika dan mengajar, malah sentiasa melepaskan emosi negatif sendiri ke atas murid-murid yang innocent.

Keganasan guru telah mendatangkan kesan negatif yang serius terhadap murid seperti fobia untuk datang ke sekolah, melakukan keganasan terhadap murid lain, ponteng sekolah, dan vandelisme. Ini adalah kerana bayangan buruk dari segi psikologi telah tertimbul dalam hati murid dan menyebabkan mereka bertindak demikian. Menurut Syed Ismail Bin Syed Mustapa dan Ahmad Subki Bin Miskon, dalam buku “Asas Kepimpinan dan Perkembangan Profesional” mereka menyatakan bahawa “Guru memainkan peranan yang amat penting dalam membentuk watak, sahsiah dan moral murid. Usaha ini perlu dimulakan dengan mewujudkan sekolah dengan watak yang dapat dibangga oleh murid-murid, ibu bapa dan masyarakat setempat”. Jika seorang guru tidak dapat menunjukkan tingkah laku yang baik kepada muridnya sebagai contoh teladan, bagaimanakah mereka dapat mendidik murid anak mereka supaya menjadi seorang yang baik berbudi serta berhemah tinggi? Fikirkanlah secara mendalamya.

Golongan guru merupakan anggota sekolah yang terlibat secara langsung dalam perlaksanaan kurikulum dan program pendidikan di sekolah. Peranan yang dimainkan oleh seorang guru dalam sesebuah sekolah amat penting terutama dari segi pencapaian aspirasi dan matlamat sekolah. Menurut Mok Soon Sang, “Antara peranan guru yang penting ialah sebagai pengarah pembelajaran dengan membimbing pelajar supaya mereka berusaha belajar secara individu atau berkumpulan dan bertindak sebagai ibu bapa kepada pelajar, demi menjaga keselamatan dan kebajikan pelajar”. Peranan ini akan membantu pelajar menyesuaikan diri dan menganggap sekolah sebagai sebahagian keluarga mereka.

Selain itu, guru juga sebagai pengawal yang bertanggungjawab menjaga disiplin pelajar serta membantu mereka membentuk sahsiah dan kelakuan yang sejajar dengan nilai dan norma masyarakat. Guru juga sebagai contoh model hidup di mana tingkah laku guru menjadi contoh teladan kepada pelajar. Dengan ini, nilai-nilai murni yang ditonjolkan oleh guru di sekolah dapat diterapkan dalam jiwa pelajar. Sebagai seorang pendidik yang bertanggungjawab, guru hari ini harus menyedari tugas dan amanah yang diserahkan kepadanya untuk mendidik generasi yang akan menjadi dewasa kelak.

Sebenarnya pendedahan kes keganasan guru mempunyai kebaikan untuk masyarakat menilai semula peranan masing-masing dalam mencari jalan penyelesaian. Gejala ini perlu dibincang dan semua pihak adalah terlibat dan bertanggungjawab terhdapnya. Kita sama-sama perlu memikirkan jalan terbaik untuk menyelesaikan masalah agar perkara yang sama tidak berulang lagi dan bukan hanya menuding jari kepada mana-mana pihak. Dengan berjaya menangani masalah keganasan guru, barulah murid-murid dapat belajar dalam situasi pembalajaran yang selamat dan gembira.

Seperti yang dibincang tadi, cabaran paling besar yang dihadapi oleh kalangan guru pada masa kini ialah pelbagai stres yang membawa kepada tekanan emosi dan seterusnya berlaku kes keganasan guru. Mengikut Kyriacou, “Stres guru merujuk kepada pengalaman guru terhadap emosi yang tidak diingini seperti tekanan, kekecewaan, kebimbiangan, kemarahan, dan kemurungan akibat daripada tugasnya sebagai seorang guru”. Maka, stres merupakan tindak balas fizikal yang biasa terhadap sesuatu perkara atau peristiwa yang boleh menyebabkan ketidakseimbangan berlaku. Jadi, para guru perlu mampu mengesan tanda-tanda awal gangguan emosi dan menyediakan langkah-langkah kepada diri untuk menangani gangguan emosi tersebut. Hal ini kerana sekiranya gangguan emosi tidak ditangani segera, ia akan mendorong kepada pelbagai masalah keganasan guru dan seterusnya mengelapkan masa depan murid-murid.  

Walaupun bukan semua stres boleh dielakkan dan kadang kala adalah tidak sesuai untuk mengelakkan situasi yang perlu ditangani, terdapat juga stres yang boleh disingkirkan oleh guru dalam tanggungjawabnya. Seseorang guru perlu belajar untuk mengatakan “tidak” sama ada dalam kehidupan peribadi ataupun profesionalnya. Guru boleh menolak tanggungjawab tambahan sekiranya beliau tidak dapat menghadapi atau tidak berkemampuan untuk melaksanakannya. Contohnya, seorang guru Sains boleh menolak tugas sebagai guru pembimbing pasukan koir dimana beliau memang langsung tidak mempunyai sebarang pengetahuan dalam bidang muzik. Menanggung sesuatu tugas tambahan yang tidak terdaya akan menyebabkan stres dan seterusnya mendatangkan gangguan emosi.

Dalam melaksana sesuatu tugas, guru harus berkebolehan menguruskkan tugas dengan sistematik supaya tidak terlalu beban. Jangan sekali cuba mencapai terlalu banyak tugas dalam masa yang singkat. Oleh sebab guru berhasrat mencapai terlalu banyak tugas dalam sehari, maka situasi tersebut akan menyebabkan mutu kerja mereka merosot. Kesannya ialah hasil yang dicapai merupakan satu tekanan kepada guru. Oleh itu, guru perlu mengutamakan tugas-tugas yang penting dan rancang apa yang boleh dicapai dalam tempoh yang ditetapkan.

Bagi pihak kerajaan, apa yang boleh dibuat ialah Jabatan Pendidikan Negara harus mengenalpasti guru-guru yang menghadapi masalah psikologi dan mengatasinya dengan segera. Bengkel-bengkel seperti Latihan Dalam Perkhidmatan (LDP) boleh diadakan untuk membantu mereka menghadapi situasi kerja yang semakin rumit serta mengendalikan perasaan tertekan. Tambah pula, ia akan juga menaikkan kualiti serta imej guru apabila mereka mempelajari lebih banyak tentang kod etika keguruan dan tatasusila profesion penguruan. Guru perlu mengelakkan diri daripada nafsu marah dan jauhkan diri daripada membuat kesimpulan terburu-buru tanpa penyelidikan terlebih dahulu seperti yang digariskan dalam buku “Panduan Tatacara Disiplin Sekolah Untuk Guru Besar dan Guru”.

Tokoh pendidikan, Tan Sri Prof. Dr. Awang Had Salleh berkata “Cara mengatasi guru ganas bukan sekadar menukarkan mereka ke tempat lain semata-mata. Sebaliknya jika mereka tidak berminat mengajar, lebih baik diambil tindakan tegas dengan memberhentikan guru tersebut”. Beliau turut mencadangkan untuk mengatasi masalah guru ganas ialah dengan menapis calon guru dari peringkat awal melalui ujian psikologi. Ujian ini berguna untuk menguji kesesuaian seseorang sebagai guru. Guru perlu sedar bahawa pelajar adalah manusia biasa yang memerlukan bimbingan dan tunjuk ajar. Oleh itu murid patutlah mendapat layanan yang beradab. Dengan cara inilah boleh mendorong murid memberi penghormatan yang setimpal dengan layanan yang diberikan oleh guru kepada mereka. Sikap guru yang bengis dan garang hanya menakutkan murid untuk ke sekolah.

Apabila murid-murid melakukan kesalahan kecil seperti membuat bising dalam bilik darjah, tidak memberikan perhatian sewaktu guru mengajar dan berkeliaran semasa waktu persekolahan, guru perlu mendidik pelajarnya dengan sabar dan bukanlah secara ganas. Guru boleh memberi latihan tambahan seperti menulis karangan atau bagi kerja-kerja yang boleh memberikan nilai murni kepada murid. Datuk Noh Omar Guru berkata bahawa “Tidak boleh mengenakan hukuman atau denda kepada pelajar yang melakukan kesalahan kecil dengan cara mendera atau mencela”. Menurut beliau juga, semua hukuman dan denda yang berbentuk pendidikan telah dinyatakan secara jelas dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 8/1983 di bawah Mengenakan Hukuman Biasa Terhadap Murid-murid Yang Melakukan Perbuatan Salah Laku Yang Tidak Dinyatakan Dalam Peraturan-peraturan Pelajaran. Dalam pekeliling itu juga diberitahu tindakan hukuman seperti mengetuk dan menyekel kepala murid, menampar, mencubit hingga lebam, memulas telinga, membuat henjutan sambil memegang telinga, mencela, mendera seperti berlari keliling padang, menjemur atau menghukum murid secara berkumpulan tidak dibenarkan.

Bagi seorang guru terlatih, beliau perlu memahami peraturan dan panduan yang telah digariskan. Terdapat peruntukan di bawah Seksyen 350 iaitu kekerasan jenayah yang menetapkan bahawa barang siapa dengan sengaja menggunakan kekerasan kepada seorang lain dengan tidak kerelaan, maka ia telah melakukan atau dikatakan telah menggunakan kekerasan jenayah. Sesungguhnya kebanyakan guru menghendaki murid-muridnya mematuhi segala arahan sekolah, tetapi pada masa yang sama ada segelintir guru yang enggan mematuhi peraturan yang ditetapkan oleh kementerian. Ada segelintir guru menjatuhkan hukuman mengikut budi bicara sendiri dan inilah sebab kenapa berlakunya kes keganasan guru.

Sebenarnya, amalan menampar, memukul atau merotan pelajar yang melakukan kesalahan seharusnya diharamkan di peringkat sekolah taska, tadika, dan sekolah rendah. Hal ini demikian kerana guru yang melakukan perbuatan tersebut kadang-kala keterlaluan sehingga menyebabkan kesakitan yang amat sangat kepada kanak-kanak tersebut. Tidak dapat menafikan bahawa kenakalan dan kedegilan kanak-kanak tersebut kadang-kadang meruntuhkan kesabaran dan mengoyahkan keimanan guru untuk mendidik, namun seboleh-bolennya janganlah menggunakan keganasan untuk mendisiplinkan mereka. Cuba bayangkan, betapa sakitnya apabila budak sekecil itu hendak berjalan, duduk dan mandi atau berbaring untuk melelapkan mata pada waktu malam. Tindakan guru tersebut telah menjadikan mereka menderita kesakitan dan ketakutan sepanjang masa.

"Bila ibu bapa menyerahkan anak mereka kepada pihak sekolah, ia menjadi tanggungjawab guru dan sekolah kena memberi perhatian tentang keselamatan mereka, (bukannya mendera mereka) apa lagi dilakukan oleh guru yang sepatutnya bertanggungjawab mendidik anak-anak," Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, beliau yang juga Menteri Pelajaran mengujarkan dengan begitu. Maka, pada era ini, cara mendisiplinkan dan mendidik anak-anak didik hendaklah diubah. Jika kita tidak mahu guru lain mendera anak kita, lebih baik kita jangan memulakannya dengan melakukan keganasan terhadap anak orang lain.

Kesimpulannya, tindakan menggunakan kekerasan seperti memukul, merotan, dan menampar tidak mendatangkan sebarang manfaat malah akan memburukkan lagi keadaan. Guru harus banyakkan membaca buku-buku yang berkaitan dengan pedagogi untuk menjadi pendidik yang baik, cemerlang dan gemilang di abad ini. Guru tidak lagi boleh berpegang kepada cara lama untuk melahirkan doktor, jurutera mahupun angkasawan yang bakal memacak nama Malaysia di persada dunia pada masa depan. Tebalkan rasa sayang, tebalkan rasa perikemanusiaan, tebalkan kesabaran, demi kesejahteraan dan kebahagiaan anak-anak didik kita.   

No comments:

Post a Comment